Planificarea activitatilor de marketing

Pentru ca o afacere sa aiba succes aceasta trebuie sa fie cat mai bine planificata. Planificarea activitatilor de marketing, analiza pietei, conceperea produsului si a modului in care acesta va apare pe piata, estimarea cheltuielilor duc la o conturare cat mai clara a activitatilor si directiilor de evolutie a firmei.
Planul de marketing face parte din Planul de Afaceri al firmei pe care se bazeaza insasi existenta firmei.

Intr-un plan de marketing se analizeaza activitatile firmei, se identifica oportunitatile si dezavantajele, punctele tari si slabe ale afacerii, se definesc obiectivele de marketing si strategiile de atingere a acestora, se realizeaza un program al actiunilor care trebuie intreprinse si se stabilesc metode de evaluare si control al activitatilor.

Planul de marketing cuprinde urmatoarele elemente:
– rezumatul: se realizeaza o prezentare a planului de marketing si a structurii sale

– analiza situatiei curente: se analizeaza mediul extern, macromediul de marketing, si mediul intern (resurse, competente, etc)

– analiza SWOT sau OATS: se identifica oportunitatile, amenintarile (prin analiza macromediului de marketing) si punctele tari si slabe ale firmei (se studiaza concurenta si mediul intern al firmei, competentele)

– obiectivele de marketing: dupa realizarea analizei SWOT se propun o serie de obiective de realizat in functie de nivelul performantelor si capacitatilor firmei

– strategii de marketing: se descriu modalitatile de realizare a obiectivelor propuse, prin efectuarea unei analize a pietei si a mixului de marketing: produs, pret, distributie, promovare.

– programul actiunilor: se detaliaza actiunile care trebuie intreprinse conform strategiilor de marketing, avand in vedere timpul, resursele necesare si distributia job-urilor catre personal.

– controlul si masurarea succesului: se realizeaza o monitorizare a actiunilor care au fost intreprinse, care urmeaza sa fie realizate, se analizeaza modul in care au fost indeplinite, se elaboreaza noi strategii de atingere a obiectivelor in cazul in care cele deja stabilite nu dau rezultate si in final se realizeaza o situatie statistica pentru perioada mentionata in programul actiunilor in care se studiaza fiecare actiune in parte si se acorda o serie de calificative, care in final vor fi insumate si distribuite pentru a da o imagine cat mai clara asupra performantelor obtinute si a succesului planului de marketing.

Analiza SWOT sau OATS se refera la oportunitati, amenintari, puncte tari si puncte slabe.
Oportunitatile si amenintarile se refera la macromediul de marketing si modul in care acesta influenteaza o afacere.
Punctele tari si slabe se refera la micromediul de marketing si au legatura cu activitatea interna a firmei si concurenta.

Pregatirea planului de marketing
Inainte de a trece la realizarea planului de marketing este necesar sa efectuati o evaluare globala la nivelul companiei si activitatii de marketing a acesteia pentru a putea stabili astfel si care sunt directiile de dezvoltare ale planului de marketing. In acest sens, raspundeti cat mai detaliat la urmatoarele intrebari:

1. Care este pozitia actuala a companiei?

Inainte de a stabili obiectivele de marketing trebuie sa identificati pozitia produselor, serviciilor companiei din care faceti parte. Pentru aceasta raspundeti in detaliu la urmatoarele intrebari despre companie:
In ce consta activitatea companiei?
Ce calitati speciale prezinta compania?
Cum difera oferta dvs. de cea a concurentei?
Cum doriti sa patrundeti pe piata?

2. Ce incercati sa realizati?

Incercati sa strangeti cat mai multe informatii despre audienta dvs. tinta sau posibila: grupurile de varsta, statutul social, interese, stilul de viata, nivel cultural.

3. Care sunt obiectivele de marketing?

Deoarecea va adresati mai multor segmente de piata trebuie sa fixati niste obiective pentru fiecare segment in parte. Cinci intrebari cheie va vor ajuta sa fixate aceste obiective, si anume: De ce?, Ce?, Cui?, Unde? Cand?

Dupa ce ati raspuns la aceste intrebari pentru fiecare segment in parte incercati sa raspundeti la intrebarea “Cum?”, pentru a stabili modul in care veti raspunde nevoilor fiecaruia.

4. Ce metode de promovare veti folosi?

Trebuie sa stabiliti cu exactitate ce vehicule de raspandire a informatiei veti folosi pentru actiunile de marketing.

Cele mai uzuale metode sunt: promotii in cutia postala, intalniri fata in fata, vanzari din usa in usa, telemarketing, publicitate, site web, organizarea de evenimente si promotii, sponsorizari si parteneriate.

Planificarea activitatilor si crearea unei agende de lucru este foarte importanta in marketing. Incercati sa realizati o agenda de lucru pe luni, saptamani si eventual zile pentru fiecare segment de piata in parte si stabiliti care este perioada cea mai prielnica de abordare.

5. Care este mesajul pe care doriti sa il transmiteti?
Modul in care comunicati este deosebit de important pentru activitatea de marketing a companiei.

Pentru ca aceasta sa se realizeze intr-un mod cel putin optim trebuie sa:
– stabiliti mesaje cheie pe care doriti sa le transmiteti – maxim 3,

– scoateti in evidenta ceea ce va diferentiaza de ceilalti, care sunt atu-urile si oferta dvs.

– gasiti o modalitate de comunicare pentru fiecare segment de piata in parte, o singura modalitate de comunicare nu se va potrivi la toti clientii, deoarece acestia vor cere sa fie tratati diferit.

– daca nu puteti crea niste mesaje simple, clare si cu impact apelati la o firma servicii de specialitate

– daca compania sau produsele/serviciile au o sigla sau un nume dificil de folosit sau de amintit este recomandat sa le revizuiti sau chiar sa le schimbati.

6. Cum evaluati indeplinirea obiectivelor?

Este foarte important sa masurati succesul activitatilor de marketing pentru a le putea analiza si optimiza sau schimba in cazul in care nu dau rezultatele cerute.
Pentru a masura succesul activitatilor de marketing puteti organiza activitati de focus-grup cu persoane care reprezinta segmentele dvs. de piata si intrebati ce cred ei despre companie, produse/servicii, cum le satisfac nevoile produsele/serviciile dvs.. si cum pot fi ele imbunatatite. Pentru acest tip de activitate este recomandabil sa organizati o prezentare de produse sau servicii noi sau de prezentare a realizarilor companiei si un cocktail in care sa puteti discuta cu clientii.
Este foarte important sa pastrati feed-back-urile obtinute din partea clientilor si potentialilor clienti pentru a le putea analiza si stabili ce obiective noi de comunicare si/sau marketing au aparut si care sunt modurile de realizare a acestora.

Related posts: