Viral Marketing – sau cum sa nu mai dai bani pe promovare

Articol scris de Adrian Soare, si preluat de pe BasicMarketing.ro

Ma fascineaza efectul viral al unor campanii. Se raspandesc cu atata viteza asemenea unui virus care prinde si rade tot in cale. Ca un bulgare de zapada ce rostogolindu-se la vale se face tot mai mare pana cand, imens, nimeni nu-l mai poate ignora.
Marketingul viral presupune sa lasi pe altii sa faca treaba pentru tine. Sa lasi oamenii sa vorbeasca despre spotul tau, printul tau, campania ta. In campaniile virale efectul este de 1000 de ori mai puternic si au un impact pe care campaniile obisnuite nu-l pot avea.
Cum treci de la marketing la Viral marketing?

1. Fa oamenii sa simta. E foarte important sa creezi emotii. Emotii puternice. Emotii diverse dar neaparat intense. Vrei sa produci reactii:
a. Compasiune extrema sau indignare extrema
b. Dragoste sau ura
c. Amuzament total sau dezgust;
Vrei sa le faci sangele sa le fiarba in vene. Nu ai voie sa fii normal. Trebuie sa depasesti putin limitele emotiilor . Marketingul Viral este 100% despre emotii.

2. Fa ceva neasteptat. E clar ca buna ziua. Trebuie sa abordezi problema altfel decat ai facut-o pana acum. Trebuie sa faci ceva nou, trebuie sa renunti sa copiezi alte campanii. Uite aici un exemplu :

3. Nu incerca sa faci o reclama. Reclamele sunt de cacao. Oamenii vor sa vada ceva cool. Marketingul traditional se preocupa de produs, il pune in centrul atentiei, arata cat de bun e, foloseste un egoism extrem concentrandu-se numai pe produs si ignorand placerea utilizatorului. Vrei Marketingu Viral ? Foloseste o poveste. Fa povestea mai importanta decat produsul si oamenii vor face restul pentru tine. Adu-ti aminte de Viralul de la Dove.

4. Fa continuari. Ai reusit un viral interesant. Ai castigat emotia oamenilor. Campania a avut succes.
Ce faci acum?
Fa o continuare in acelasi ton. Ca un serial.
– Clipuri asemanatoare ca si concept pe aceeasi tema (Coca-cola si Mentos?)
– Materiale extra…derivate din ideea viralului.
– Un blog despre cum ai facut viralul
– Un clip “din culise” etc.

5. Lasa accesul liber. Nu restrictiona nimic. NU pune lumea sa se inregistreze ca sa vada despre ce e vorba. Nu ii pune sa downloadeze softuri complicate sau sa completeze cine stie ce formulare. Viralul este despre libertate. Lasa oamenii :
a. – sa posteze continutul pe situl sau blogul lor
b. – sa trimita linkul altor prieteni
c. – sa comenteze pe marginea lui
d. – sa vina cu idei noi
e. – sa foloseasca clipul cum vor.

Nu uita, e vorba de emotii.

4 păreri la “Viral Marketing – sau cum sa nu mai dai bani pe promovare”

  1. Se stie faptul ca firmele americane cheltuiesc pe marketing mai multi bani (235 miliarde de dolari pe an) decat intreg PIB-ul Mexicului, si totusi, Mark Hughes (autorul cartii Buzz Marketing, editura Publica) a facut din firma lui un adevarat magnet pentru atentia presei cu publicitatea bazata pe rumoare.
    Hughes si-a castigat notorietatea dupa ce a convins autoritatile din oraselul Halfway, statul Oregon, sa-si schimbe numele in Half.com
    In ciuda unui buget minuscul el a reusit sa duca numele utilizatorilor site-ului Half.com de la zero barat, initial, la opt milioane de presoane in numai trei ani. Gratie puterii pe care o are rumoarea.
    Despre Word of Mouth si beneficiile ei a scris si Malcolm Gladwell o lucrare inovatoare. Un excelent studiu al unui fenomen numit de autor „epidemia sociala”. Cartea se numeste The Tipping Point si a aparut la editura Publica.

Comentariile sunt închise.